Sider

søndag 8. januar 2012

pikekyss....

Er det ikke det man kaller slike små marengser?




En konsentrert gutt som gjør sprøyten klar for marengs massen.
Vi kan ikke bare ha rosa.
Grønn må også lages...




Mikkel er fotograf.


Marengsen danderes på mitt hjemmelagede stettfat.







Lagde i tillegg en myk marengs som jeg lagde hjemmelaget is oppå.


Her er oppskriftene:

Hard marengs til pikekyssene:

4 eggehviter
300g sukker 
1/2 ts hjortetakk

Dette piskes stivt.
(ta i en evt konditorfarge)

Stekes på varmluft 150 grader ca 45 min. 
Ta en ut og sjekk om de er harde inni.


Mors marengskake: (myk inni)
4 eggehviter
375g sukker (has i litt og litt)
2 ts vaniljesukker
1 ss eddik

Piskes stivt.
Lag to hauger på en bakepapirkledd stekebrett.

Stekes 6 min på 200grader
deretter 60 min på 130grader.


Is:

3 eggeplommer
1 1/2 dl sukker   
Dette piskes sammen

3dl fløte piskes til krem
Deretter blander man dette sammen.

Ha i en hakket dobbel daim el.

FRYS! :o)

(Til kaken doblet jeg oppskriften)


Lykke til.


Tusen takk  for at dere vil være med på give awayen min. Det er jo helt overveldende.
Og velkommen til alle nye lesere. Håper dere vil trives her inne. :o)
Kose dere denne flotte søndagen.

3 kommentarer:

  1. De så kjempe gode ut, og kan tenke meg det var en koselig stund også! :-) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. NAM!! :)

    Og fantastisk flott kakefat!

    Klem fra Frøken OppNed

    SvarSlett
  3. Takk for alltid trivelige kommentarer inne hos meg :)

    Her elsker vi pikekyss. Bruker det ikke superofte da. Skyldes mer latskap, enn lyst.

    I går var vi i familieselskap, og guttungen på 6 kuppa pikekyssfatet ;)

    Siw

    SvarSlett